Uitleg lessen

Yin Yoga

Yin yoga is gericht op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. In Yin Yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen.  Hierbij komen energievelden vrij waardoor de les ook emotionele ontspanning geeft. De les is juist zo lekker doordat je niet heel intensief hoeft te bewegen, maar tijd kunt nemen voor je lichaam. Deze les is geschikt voor alle niveaus, ook zeker goed voor startende yogi’s. Yin yoga is voor iedereen!  Iedereen kan het, je hoeft er geen ritmegevoel of flexibiliteit voor te hebben. de houdingen worden rustig uitgelegd en ieder beoefent de houding op zijn eigen niveau.

Hatha yoga

Hatha Yoga is een yogastijl die al duizenden jaren wordt beoefend. Tot op de dag van vandaag is het wereldwijd de meest voorkomende vorm van yoga. Bij Hatha Yoga combineer je fysieke oefeningen, de zogenaamde asana’s, met ademhalingsoefeningen, ook wel pranayama genoemd. “Hatha” is een woord uit het Sanskriet, een oude Indiase taal. Het betekent “kracht”. Daarom staan bij Hatha Yoga versterkende oefeningen centraal. Tijdens een klassieke Hatha-les wissel je langzaam tussen de verschillende houdingen en pas je je ademhaling aan de gecontroleerde bewegingen aan. Een fase van inspanning wordt altijd gevolgd door een ontspanningssessie. Het doel is fysiek en mentaal evenwicht. Hatha-yoga geeft je stabiliteit en helpt je om je core te vinden. Hatha lessen zijn goede basis lessen om mee te beginnen als yogi.

Hatha alignment

Hatha Alignement is een hatha yoga les waarbij veel aandacht is voor de uitlijning van een lichaam en een goede technische uitvoering van de houdingen. Er worden dan ook regelmatig hulpmiddelen ingezet om het lijf vrij te maken van spanningen. Een goed uitlijning is alleen mogelijk wanneer een lichaam zonder spanning vrij kan bewegen. Stress, spanning of levensgewoontes zorgen voor houdingsproblemen en/ of rugklachten waar in deze les aan gewerkt wordt. Tevens  worden er in deze lessen hatha houdingen gedaan die regelmatig  dieper uitgewerkt en uitgelijnd worden, rekening houdend  met de anatomie van een lichaam.

Pilates

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.
Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability Met 'core' wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.

Mindfulness yoga

Mindfulness yoga is een vorm van Hatha yoga waarbij de techniek van meditatie op de voorgrond ligt. Dit betekent dat in actieve vorm, door het uitvoeren van verfijnde bewegingsoefeningen, opmerkzaamheid (mindfulness) beoefend en gescherpt wordt.
In het lichaam is meer op te merken dan alleen de bewegingen die het maakt met alle mogelijk- en onmogelijkheden. We hebben ook gedachten, er zijn stemmingen, emoties en allerlei andere innerlijke reacties. Wanneer we stiller en met meer aandacht gaan bewegen ontvouwt zich een heel spectrum aan waarnemingen die ons kunnen verrassen.

Door met aandacht subtiele lichaamsoefeningen uit te voeren komt vanzelf een proces van innerlijk vertragen op gang. Het vertragen schept rust en ruimte waarin het lichaam vertelt wat er op diverse niveaus gebeurt. Dit kunnen zowel aangename als onaangename gewaarwordingen zijn: de ervaring van ruimte, vreugde en souplesse bij het bewegen en denken, naast weerstand, pijn, schaamte of innerlijke strijd. Hoe we omgaan met het lichaam en onszelf wordt zichtbaar.

Mindfulness helpt om oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment te blijven. Een zachte, vriendelijke houding is daarbij een voorwaarde én kwaliteit die mindfulness ontwikkelt. Het perspectief is: bewuster en soepeler omgaan met jezelf en met de indrukken van alledag.

Yin Yang Yoga

Een Yin Yang les richt zich op het versoepelen en versterken van bindweefsel en gewrichten. Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. Waar het bij andere yogavormen vaak draait om het actief aanspannen van spieren, is het bij Yin yoga juist de bedoeling spieren zoveel mogelijk los te laten. De houdingen worden langer vastgehouden (denk aan 3 tot 5 minuten) dan tijdens een reguliere yogales. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.

BBB

BBB staat voor Buik Billen en Benen. Deze les is een kleine groepsles die gegeven wordt door al onze coaches.  Iedereen kan meedoen aan deze les, en deze les is ook goed te combineren met een training op de Milon of Pixformance.  Er wordt aandacht geschonken aan de meest belangrijke spiergroepen en gebruik gemaakt van verschillende materialen.

Voor het lesrooster klik hier >

Vraag hier je gratis proeftraining aan.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

Neem je iemand mee?*
Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.